AGENDA- 27 nov zaterdag - Partnerles zwangerschapsyoga 10:00 tot 12:00
- 6 t/m 10 dec - Rohatsu meditatieweek, alle lessen zenmeditatie
- 25 dec t/m 9 jan - Kerstvakantie gesloten
CORONAVanavond (dinsdag 2 november 19:00) is er een persconferentie met nieuwe maatregelen. Wij zullen de komende dagen uitzoeken of er, en zo ja welke, regels gaan gelden voor de yogalessen. Hierover volgt een e-mail aan het eind van de week.
ROHATSU MEDITATIEWEEK 6 t/m 10 december
Elk jaar oefenen we een aantal maanden met korte meditaties in alle lessen. Op die manier bereiden we ons voor op de Rohatsu Meditatieweek. Doe je dit jaar voor het eerst mee? Zo werkt het:
- Op alle uren geven we in plaats van asana’s, een les met een lange stiltemeditatie.
- Je mag tijdens Rohatsu zoveel lessen volgen als je wilt. Graag van tevoren je extra tijden doorgeven.
- We doen een aantal lichaamsoefeningen ter voorbereiding op het zitten.
- In lessen van 60 minuten duurt de stiltemeditatie 45 minuten.
- In lessen van 90 minuten duurt de stiltemeditatie 60 minuten.
- Zittende meditaties duren 10 minuten, staande meditaties duren 5 minuten.
- Iedereen die graag langere zitmeditaties doet, mag de staande oefening overslaan. In dat geval zit je 25, 40 of 55 minuten.
- Meer uitleg over de les vind je in de
video hieronder:
NIEUWE VIDEO
Sinds een paar weken zijn er af en toe reclames bij onze YouTube video’s. YouTube heeft bij iedereen die video’s op hun platform aanbiedt reclames aangezet. De opbrengsten hiervan gaan naar YouTube. Het liefst bieden wij de online lessen zonder reclame aan, maar we maken natuurlijk al vele jaren gratis gebruik van het platform en het is payback time. Op deze manier krijgen ze ongeveer €1,- per maand van de adverteerders voor het opslaan van alle video-materiaal. Gelukkig zie je ze slechts af en toe, en alleen voordat de les start, niet in het midden. Je kunt na een paar tellen makkelijk op ‘overslaan’ drukken en met je yogales beginnen.
David heeft een nieuwe meditatie opgenomen. In de e-mail met corona-update die we later deze week sturen, staat een link naar een fijn lesje met oefeningen voor de onderrug. We werken komende dagen nog aan de montage. In die les legt David uit hoe je extra stabiliteit maakt vanuit je buik, zodat je leert om je onderrug minder te belasten.
YOGA SUTRA’S VAN PATANJALI
Het eerste deel van boek één van de Sutra’s van Patanjali gaat over ‘nirodha’: het stilleggen van de wervelingen, oftewel verstilling door kennen van de wervelingen en concentratie op één ding. Naast de vele voordelen van deze weg, worden als nadelen trots en ambitie beschreven. Het al teveel blijven hangen in intellect en wilskracht.
Het tweede deel noemt daarom een andere manier van verstilling vinden, de overgave aan ‘ishvara’: de overgave aan god (sutra 1.23). De verstilling wordt dan niet bereikt door het geconcentreerd richten op de stilte, maar door de volledige overgave in de oefeningen. Ishvara moeten we niet verwarren met de Christelijke god. De Yoga Sutra’s zijn een paar honderd jaar voor Christus geschreven, in een cultuur die geen monotheïsme kende. Ishvara wordt beschreven als de guru van onze voorouders. Een god met beide geslachten, die tegelijk ook vormloos en tijdloos is. Ishvara is het ontstaan, het bestaan, de aftakeling en de vernietiging. Het is de gehele natuur en tijd, maar ook alle natuurlijke vormen, fenomenen en cycli.
Als wij in De Lijfschool oefenen, dan worden we door de Yoga Sutra’s aangemoedigd om ons te richten op het directe ervaren in het hier en nu (Ishvara) met volledige overgave. We zien het ontstaan van de asana, het blijven en de vernietiging. Dezelfde ontwikkeling is in onze meditaties. De oorspronkelijke stilte, het ontstaan van gedachten, het dwalen, de vernietiging van de gedachte en het terugkeren in de oorspronkelijke stilte. Je kunt de overgave ook zien als een ongeremd vertrouwen in verlichting in jezelf. Dit wordt beschreven als onze persoonlijke ervaring van god. Wanneer we oefenen met eerbied en respect, dankbaarheid en warmte, dan kunnen we helemaal open staan voor wat we mogelijk zullen ontdekken in onze training. We zoeken niet iets wat al vast staat en waar we naar streven, of wat we vooraf als doel hebben gesteld. Ishvara is niet een doelmatige beleving of een intellectueel stappenplan. Diep vertrouwen en overgave laten iets zien dat ons zal verrassen en onze geest zal verruimen.
In het Japans wordt deze ervaring van trainen ook aangeduid met ‘daishin’ of: groot hart. Het vinden van een grote liefde, waarin vorm en tijd verdwijnen. In daishin vinden we een gemoedstoestand waarmee we onze plek kennen in alles in het universum en de eeuwigheid. Een diep, liefdevol, nederig besef van éénzijn met wat je doet en het voelen van begrip voor alle vormen en fases.
Waar we precies naar moeten kijken, zien we pas als we het ontvangen. Daarvoor moeten we eerst kunnen open staan voor het onbekende. Onderwerping, vrijgevigheid, vrijwillig geven wat je kan en dienstbaarheid staan niet altijd voorop in onze maatschappij, maar in alle trainingstradities wordt dit aangehaald. Nirodha, isvarah, voorouders, daishin, de yoga sutra’s, alle aanwijzingen zijn slechts een vinger die wijst in de juiste richting.