Satya, niet liegen
Accepteer je huidige situatie.
Asteya, niet stelen
Blijf bij jezelf, geen competitie, geen jaloezie.
Bhramacharya, geen verleiding, seksualiteit of sensualiteit
Herken jouw ruimte en die van anderen.
Aparigraha, niet vasthouden, geen gulzigheid, niet gierig zijn
Loslaten, er is genoeg voor iedereen, dankbaarheid.
De Niyama, de tweede oefening van yoga, zijn de observaties. Deze vijf regels komen pas tot ontwikkeling als de lage emoties en spanningen van yama afnemen. De ruimte die ontstaat maakt alles subtieler. De meditatie, bewegingen, lichaamsgevoel, concentratie, waarneming. Dan kun je oefenen met:
Saucha
Heldere geest, puurheid, reinheid.
Santosha
Tevredenheid.
Tapas
Doorzettingsvermogen, veerkracht.
Svadyaya
Zelf-studie.
Ishvara Pranidana
Relativering en overgave aan het eeuwige.
Fudo Myoo
De Aziatische god van de wijsheid, Fudo Myoo, wordt weergegeven als een krachtig monster. Met vlammen, touw en zwaard, bestrijdt hij de negatieve werking van de yama. Het touw om de uitputtende emoties te beteugelen, en het zwaard om de verwarrende illusies door te snijden.
Een gezicht van iemand in meditatie, wordt vaak rustig weergegeven. De meditatie die je van de buitenkant niet aan iemand kunt zien, wordt weergegeven met plaatjes en verhalen. Fudo Myoo laat de kracht zien die je nodig hebt in meditatie. De confrontatie met jezelf, het loslaten van schuld, spijt, verlangen, jaloezie, eerzucht, kan voelen als een beestachtige strijd. Hoe meer deze weg is afgelegd, hoe meer ruimte er komt voor de Niyama, en hoe energieker en vrediger een mens zich voelt.
Zen kunst, levenskunst
In De Lijfschool hangt een groot zwart kunstwerk van Guillaume Le Roy uit 1996. David bezocht als tiener met zijn ouders vaak kunstgaleries, toen hij dit werk van Le Roy zag was hij zo onder de indruk dat zijn ouders het besloten te kopen. Jarenlang hing het in zijn ouderlijk huis. Omdat David en Saskia erg klein wonen heeft David’s moeder het werk lange tijd opgeslagen. In 2009 kwam het in De Lijfschool te hangen. Inge, een Lijfschool yogi en kunstenares, stuurde een mooi stuk in over haar beleving vanaf de yogamat
Inge Schagen
Beeldend kunstenaar en werkzaam bij het Van Gogh Museum
Al ruim twee jaar zit ik twee keer in de week tegenover een kunstwerk. Op veel momenten, bijvoorbeeld als ik mijn evenwicht probeer te bewaren op één been, fixeer ik mijn blik ergens in dat werk. Toen ik het voor het eerst zag, dacht ik: tuurlijk, een abstract kunstwerk, dat past bij yoga en leidt niet af. Maar omdat ik altijd graag bekende vormen wil zien, herkende ik in de witte vlek toch onmiddellijk de landkaart van Australië.
Ik weet niet wie het kunstwerk gemaakt heeft, maar het is een drukker. Een enorme print op een groot stuk papier. Lastig om te drukken en je hebt een grote pers nodig. Waarschijnlijk was er een grote plaat, die is ingerold met drukinkt. Vervolgens is er hier en daar wat inkt weggehaald. Of de plaat is op enkele delen vooraf afgedekt met iets waar inkt niet op pakt. Dan kun je meerdere drukken maken. Die afgedekte of weggehaalde delen zijn nu wit op de afdruk. De kunstenaar vond het misschien wel een erg groot zwart vlak en heeft er, toen het droog was, nog wat blauw overheen gedrukt om het te verlevendigen. En ook wat rood, waar dat over wit gedrukt is, is het een stuk feller van kleur.
De print is wel ingelijst, maar niet achter glas. Dat is veel mooier, want nu spiegelt het niet. Je ziet ook goed de matheid en structuur van de drukinkt op het papier. Maar het is natuurlijk wel kwetsbaarder. Er is dan ook een kras op het kunstwerk te zien, het is maar net goed gegaan, of hij was erdoorheen! Zou David of Saskia die gemaakt hebben? Zij zijn de enigen die dáár in de ruimte oefeningen doen. De kras kreeg het kunstwerk cadeau, hij hoort erbij en is onafscheidelijk onderdeel geworden.
Al snel begon ik meer te zien in het werk. Het lijkt, of ik, als kijker, me in een donkere kelder bevind. Voor me is een trap omhoog, naar een lichte binnenplaats. Warm en zuidelijk moet het daar zijn, zo fel is het licht. Er komt een man aan. Of loopt hij juist van me weg? Wat is dat voor iemand? Dat het een man is, weet ik wel zeker. Die brede schouders en hij draagt een pak. Rood is een alarmerende kleur. Die rode vlek is dus belangrijk: heet? Gevaar? Misschien betekent het niks en moet hij gewoon wat contrast bieden aan al dat zwart.
Het probleem is altijd, dat als je eenmaal iets ziet in een vlek, wolk of kunstwerk, kun je het niet meer zonder zien. Ik zie dus altijd die man op die binnenplaats vanuit de donkere kelder. Ik ben bang dat ik jullie op een idee gebracht heb en kunnen jullie nu ook niets anders meer zien. Maar misschien geeft het niet, want ik ben heel tevreden met het werk en ik ben ervan gaan houden. Voor mij past het bij yoga en elke keer als ik binnenkom en het vertrouwde beeld zie, ben ik klaar voor de les.
Investeren in het geluk met de Daruma Doll
Wil je meer weten over de Daruma gelukspoppen, die op de schoenenkast staan in De Lijfschool. Kijk dan deze youtube video.
Gespot in Italië door Joëlla: een Daruma eettentje.