Nieuwsbrief Augustus 2019

Augustus - extra aandacht voor ontspanning
Sept t/m dec - extra aandacht voor zen-meditatie
Partnerles zwangerschapsyoga - zaterdag 7 september - 10:00 tot 12:00.
Yogaweekend 14 & 15 september - yogaweekend
Herfstvakantie - open - alle lessen gaan door
Kerstvakantie 23 dec t/m 3 jan gesloten - geen lessen

david in de zomer

Weer naar yoga na je zwangerschap

Een aantal vragen aan David, onze leraar zwangerschapsyoga:
Wanneer kun je weer starten met yoga na je bevalling?
Het is voor je lichaam gezond om eerst minimaal zeven weken te herstellen als je kindje is geboren. In die tijd ben je veel samen en zul je vanzelf een belangrijke herstelperiode doormaken. Daarna voel je dat je weer wat sterker begint te worden en kun je met de les meedoen.

Waarom is het goed om yoga op te pakken?
Je helpt je lichaam weer in vorm te komen. Voor je rug en schouders is het belangrijk om overbelasting te voorkomen. Je kindje zal steeds zwaarder worden, en je zult veel tillen in het eerste jaar. De oefeningen in de yogales nemen spanning weg uit je schouders en nek, en ze zorgen voor meer stevigheid in heupen en buik.
Vaak hoor ik dat het in het begin lastig is om weg te gaan van huis, maar dat het ontzettend fijn is om een uurtje met jezelf bezig te zijn. Je bent rustiger in je hoofd relaxtere moeder.

Kun je meteen met reguliere lessen meedoen?
Ja, je kunt met de gewone les meedoen. Ik geef wel altijd vooraf adviezen voor het aanpassen van oefeningen, zodat je weet waar je op moet letten. Je mag altijd vragen stellen voor, tijdens of na de les. Ik heb veel ervaring met het begeleiden van kersverse moeders, en ik vind het natuurlijk ook heel leuk om je weer terug te zien.

Plannen les volgen
Het is verstandig om te bedenken wanneer je weer wil starten, want voor je het weet heb je je handen vol, en zijn er maanden voorbij. Stuur een email ( info@lijfschool.nl ) of bel mij op 020-4713295, voor informatie of advies.

helder hoofd

Filmpje van de Maand
Verdieping vinden in ontspanning, doe je met dagelijkse training. Doe met David de bekende ontspanningsoefeningen uit De Lijfschool. Goed voor je hersenen, hart en zenuwen.

yoga na de zwangerschap

Daruma Yoga
Diep van binnen ben je altijd in totale rust. Door naar een les Daruma Yoga te gaan kom je uit de ratrace. Eerst zie je hoeveel onrust je hebt opgeslagen in je zenuwen, je spieren en je hoofd. Vervolgens doen we intensieve oefeningen; door te bewegen adem je stevig door, stroomt je bloed, en voel je je spieren werken. Je aandacht komt in je lichaam.
Dan is het tijd om stil te staan bij je lichaamshouding en langere tijd je concentratie vast te houden. Hierdoor kom je dichter bij de diepe stilte in jezelf. Je gaat voorbij aan het uiterlijk van yoga houdingen.
Zoals een boot die je in beweging brengt met veel moeite, maar die uiteindelijk moeiteloos doorvaart als de motor uit is, zo eindigen we: in ontspannen concentratie. Diepe rust, sterk bewustzijn.

ying yang yoga

Saskia en yoga
Je hebt twee weken vakantie gehad. Doe je op vakantie ook yoga?
Nee, ik heb wel ontspanningsoefeningen en pranayama (ademhaling) gedaan. Dat helpt mij altijd dat fijne vakantiegevoel te vinden en te genieten van mijn vrije tijd.

Mis je de andere oefeningen niet?
Als ik het mis, dan doe ik het wel. Dus nee, ik had geen behoefte aan bijvoorbeeld de asana's (houdingen). Ik let er wel op dat ik gezond beweeg, dus een stevige wandeling waarbij ik goed rechtop loop. Ik heb veel gefietst, en gekayakt. Met dammen bouwen in de rivier let ik op mijn houding met bukken en tillen. Als ik lang zit, op de fiets of in de auto, of als ik zit te schilderen, dan let ik ook op het strekken van mijn rug.

Het lijkt wel of je er altijd mee bezig bent. Vind je dat niet vermoeiend?
Ik zie het zo. Ik vond het leven zeer vermoeiend toen ik een slechte houding had en overal last van had. Ik was daadwerkelijk altijd moe. Het is geen obsessie, maar een dankbare zelfzorg. Als ik op deze manier leef, kan ik zijn wie ik denk dat ik diep van binnen ben, en zijn mijn energie en mijn innerlijke rust altijd makkelijk toegankelijk.

Hoe vind je het om weer aan het werk te gaan?
Het is heel fijn om twee weken met zijn viertjes op te trekken in de vakantie. Alle tijd voor elkaar en de kinderen. Na een tijdje heb ik dan wel weer zin om op De Lijfschool te zijn. Het is een heel sociaal onderdeel van mijn leven, waar ik echt van ben gaan houden. Dus: fijn om weer les te geven.

foto van David

! ! ! ! Zomer actie ! ! ! !
Mocht je wat extra tijd hebben deze zomer, kom dan een tweede les in de week volgen. Voor €15,- krijg je 4 extra lessen, die je kan volgen in augustus. 👍